Page 72 - Kanyoning Türkiye
P. 72

TARİH                                                             Uğur EVCİL

        Günümüzde bile kadının hem toplumdaki hem bilimdeki   bilgileri  cesurca ve kaygı duymadan öğrencilerine
        yeri tartışılırken, 1600 sene önce yaşamış İskenderiyeli   anlatmaya, dönemin önemli siyaset, bilim, din
        Hypatia (370–415), felsefe ve bilim alanında önemli   adamlarıyla görüşmeler yapmaya devam ediyordu. Bu
        katkılarda bulunmuş ancak dönemin gerici zihniyeti   bilgiler görünüşte ayrı olan inançların özündeki ortak
        tarafından, onun “inanmadan önce sorgulama ve   bilgiye dayanıyordu.
        bildiklerinin arkasında durma” olarak belirteceğimiz
        düşünce tarzı sebebiyle yok edilmiştir. Bu sadece   Hypatia, Roma’nın yavaş yavaş çökmeye başladığı,
        Hypatia’nın değil bilim dünyasının cinayetiydi ve tarih   karmaşık bir dönemde yaşadı. Genel eğitim seviyesi
        boyunca da başka örnekleri yaşanacaktı.    çok düşüktü, bilgiye ulaşmak zahmetliydi, mesafeleri
                                                   aşmak çok zordu. Kısacası tam bir ortaçağın yaşandığı
        İskenderiyeli  Hypatia  filozof,  matematikçi  ve  dönemde, Hypatia bilime yaptığı katkılarla o döneme
        astronomdur. Bilimi ve zerafeti dışında güzelliği ile de   ışık oldu. Doğayı mantık, matematik ve deney ile
        ünlüdür. Hypatia’nın yaşadığı dönemde, İskenderiye   açıklamaya çalıştı. Hypatia, matematik ve astronomi
        Roma’nın bir eyaletiydi. İskenderiye’nin en önemli   ilgili kitaplar da yazdı. Bu eserlerinden birinin adı
        özelliği ve ünü ise müzesi ve kütüphanesine aitti. Hatta   “astronomik kanun”’dur. Eski olarak adlandırılan bilgileri
        hepimizin  çok yakından tanıdığı matematikçi  Öklid   yeniden açığa çıkarmış ve yeniden sunmuştur.
        (Euclid M.Ö-300) bu merkezde yaşamıştır. İskenderiye
        Kütüphanesi, felsefe okulu, müzesi ve bunlardan daha   Eğer Hypatia ve Theon olmasaydı Batlamyus
        da önemlisi “eklektik” olarak adlandırdığımız geniş bir   (Ptolomy),  Öklid ve diğer Yunanlı matematikçilerin
        bakış açısına sahip öğretisi ile ünlüydü.  eserleri günümüze ulaşmayacaktı. Kendisi ve babası
                                                   Batlamyus’un astronomi kitaplarını düzenlediler
        Hypatia’nın biliminin temelleri, filizof olan babası Theon   ve yorumladılar. Ortaya çıkardıkları, canlandırdıkları
        ile atılmaya başlandı. İlk eğitimlerini aldığı babası,   bilgileri, öğrencilerine aktardılar. Yorumların bir
        Hypatia’nın  dogma  düşüncelere  saplanmasına  izin   tanesinin girişinde babasının, “Bu baskı filozof olan
        vermedi. Kendine saygısı olan bir kimse tarafından   kızım  Hypatia  tarafından  hazırlanmıştır”  yazdığını
        son gerçek olarak; hiçbir bilginin kabul edilmemesi   görüyoruz.
        gerektiğini,  düşünme  hakkını  hep  kullanmasını,
        yanlış düşünmenin hiç düşünmekten yeğ olduğunu   O  yıllarda  İskenderiye’deki  (Bu  şehir  Büyük  İskender
        öğretti. Babası, eserlerinde de bahsettiği üzere kızıyla   tarafından kurulmuştu)  en  önemli yapılardan biri
        hep gurur duymuştur. Hypatia, Atina’da eğitimini   Serapis tapınağıydı. Büyük İskender’in generali olan
        tamamladıktan sonra İskenderiye’ye döndü ve buradaki   ve ölümünün ardından Mısır’a gelip kendini firavun ilan
        okulun başına geçti. Platon’un fikirlerini benimsedi.   eden I. Ptolemaios Soter, bu Tanrı kültünü ilk yerleştiren
        Hatta Platon, Aristo ve Suda gibi filozoflar hakkında   Şravundur. İlk başta şehir buna karşı çıkmıştır. Ama
        İskenderiye’de halka açık dersler verdi. Bu sınıfta, daha   firavun bunu rüyasında Osiris tarafından söylendiğini
        sonra İskenderiye valisi olacak Orestes ve Ptolemais’in   belirtmiş ve tartışmaları sona erdirmiştir. Bunun
        piskoposu olacak Synesius da vardı. Sonradan büyük
        bir filozof olan Synesius ona hayranlığını ve ilmine   üzerine şehirde muazzam bir tapınak yaptırılmıştır. Bu
        duyduğu takdirlerini içeren pek çok mektup yazdı.   tapınak sûni bir tepe üzerinde 100 basamakla çıkılan bir
                                                   yapıydı. Bir tıp eğitimi yuvası ve tedavi merkezi olarak
        Synesios’un Hypatia’ya yazdığı mektuplar, felsefe tarih
        kitaplarında günümüze kadar gelmiştir.     pek çok yapıdan meydana geliyordu.

        İskenderiye eklektik okulunda yeni Plâtoncu geleneği   Serapis tapınağı, müze ve İskenderiye kütüphanesi
        hâkimdi. Bu okul, hangi inanca, felsefi tarza sahip   Hıristiyanlık için önemli engellerdi. İmparator Theodisius
        olursa olsun, herkese açtı. Farklılıkları bir çatışma   İskenderiye piskoposundan eski dine ait her şeyin
        unsuru olarak algılamayı değil, çeşitli görünümlerde   yok edilmesini istedi. Başpiskopos Theodisius, elinde
        olan temellerini aldıkları tek ve aynı kaynağa   bir haçla ve ona eşlik eden rahiplerle tapınağa gitti.
        yönelterek, insanlık tarihinin belleğindeki kadim bilgiyi   Tapınağın kollarını dışarı çekip parçalattı. Bu olayda
        inisiyellerden filozoflara ve topluma aktarma çabası   pek çok tapınak görevlisinin ve hekimlerin öldüğü
        gösteren bir felsefe okuluydu. Hypatia, sahip olduğu   bilinmektedir.  Daha sonra aynı yere bir kilise dikilmiştir.

                                                70
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77