Page 74 - Kanyoning Türkiye
P. 74

TARİH                                                             Uğur EVCİL

        Bu hareket İskenderiye Okulu üzerinde bir baskı kurmuş   görmekteyiz. Raphael’in bu eseri
        ve ayrıca fanatizmi  de güçlendirmiştir.  İskenderiye   Vatikan’da Papa Julius II döneminden Stanza della
        piskoposunun yerini almak için başpiskopos Timotheus   Segnatura’nın dört duvarından birinde yer almaktadır.
        ile rekabet halinde olan piskopos Cyril’in onun şehirdeki   Usta eserine başladığında, kendisine sorulan bir
        etkisinden ve liderlik özelliğinden  hiç hoşlanmadığını   soru üzerine Hypatia’nın “Atina okulunun en ünlü
        kaynaklardan öğreniyoruz. Piskoposun şehirde rakibi   öğrencisi” olduğunu söylemiştir. Ona hemen bu kaydı
        sayılabilecek vali Orestes de, Hypatia’nın dinleyicileri   değiştirmesi gerektiği, aksi halde eserin yok edileceği
        arasındaydı. Piskopos Cyril Hypatia’nın sonunu   söylenir. Bunun üzerine o da eserdeki kişiyi Papa’nın
        hazırlarken bir yandan da cemaati Hypatia’nın değersiz   yeğeni olan “Francesco Maria della Rovere” (1490-1538)
        olduğuna inandırması gerekiyordu. İncil’den yaptığı   olarak değiştirdiğini belirtmiştir.
        alıntılardan ilham alıyordu “Kadın sessizliği ve uysallığı
        öğrenmelidir. Kadının ne ders vermesine ne de erkeğin   Maalesef eserleri günümüze ulaşamamıştır.
        üzerinde yetki sahibi olmasına izin vermeyeceğim.
        Suskun olacak ve sessiz kalacaktır. Çünkü önce Âdem,   Çalışmaları:
        sonra Havva yaratılmıştır”. Cyril Hypatia’nın ölümünü      Aritmetik üzerine 13 ciltlik bir yorum
        doğrudan  emretti  veya  halkı  bunun  için  teşvik  etti.      Apollonius’un konikleri üzerine bir yorum
        Halkı kışkırtmış ve halk arasında Hypatia “dinsiz” ve      Batlamyus’un Almagest’i üzerine düzenleme
        “şeytan” olarak nitelendirilmiştir.             Babası Theon’un yazdığı “öklidin elementleri”
                                                     adlı eser üzerinde düzenleme

        Siyah kukuletalı, yaklaşık 500 kadar kalabalık bir fanatik      “Astronominin kanunları” adlı kitabı
        grup, bir sabah Hypati evden çıkarken, onu durdurup   Hypatia’nın  bilime  katkıları;  gök  cisimlerinin
        arabasından indirdi. Saçlarından sürükleyerek kiliseye   sınıflandırılmasında, hidrometre’nin bulunmasında,
        götürdüler, ardından da vahşice öldürdüler. Sonra bu   sıvıların yoğunluk derecesinin belirlenmesinde ve daha
        güruh yaptıklarının dehşetine kapılarak onu kilisenin   birçok konuda etkisi olmuştur. Hypatia’nın yaşadığı
        içinde ateşe verdi. Olay şehirde büyük yankı buldu.  dönemden itibaren 1000 yıldan fazla süre geçmiş, ona
                                                   rağmen kilise Raphael’in eserine Hypatia’yı katmasını
        Hypatia böyle acımasız bir şekilde yok oldu ve   engellemeye  çalışmıştır.  Bugüne  kadar  söylenen
                                                   sözlerin eserde belirtilenin
        Hypatia’nın ölümünden sonra yeni Plâtoncu okul
        da onunla birlikte yok oldu. Hypatia, ölümünden bu   Hypatia olduğunu fısıldamaktadır. Zaten eserdeki
        yana unutulmayan bir isimdir ve adeta bir efsane   kişiliklere baktığımızda Hermes, Platon, Aristo, Diyojen,
        haline gelmiştir. Bilim ve sanat alanında sembol olan   Zenon, Fucino,  Alkibiades arasında  sıradan birisinin
        Hypatia hakkında zaman  içerisinde şiirler,  romanlar,   bulunamayacağını anlayabiliriz. Ve Hypatia, bulunduğu
        oyunlar yazılmıştır. Feminist sanata da konu olmuştur.   yerden hala bize gülümsemektedir.
        Feminist sanatçı Judy Chicago, 1979’da San Francisco   Hypatia’nın hayatını, 2009 yapımı “Agora” adlı filmde
        modern sanat müzesinde açtığı sergide Hypatia’yı o   de izleyebilirsiniz. Hypatia işte böyle bağnaz, sığ
        şiirlerde güzelliği ile değil de tüm görkemiyle ünlü ve   düşüncelerden dolayı acımasızca, canice yok edildi.
        yetenekli kadınlarla birlikte göz kamaştıran bir akşam
        yemeğinde sunar.

        Voltaire’e göre Hypatia, “bağnazlığın masum bir kurbanı;
        öldürülmesi ise yunan tanrılarıyla beraber, sorgulama
        özgürlüğünün de ortadan kalkışın bir simgesidir”.
        Voltaire bir aydınlanma filozofudur ve Hypatia onun
        muhalifliğinde sembol olarak kullandığı bir isimdir. Diğer
        yandan kendisine karşıt grup içerisinde “İskenderiyeli
        hayâsız bir öğretmen olarak kabul edilmiştir”.

        Hypatia’yı daha sonra Ortaçağ’da ünlü usta Raphael’in
        en büyük eserlerinden biri olan “Atina Okulu”nda

                                                72
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79