Page 53 - Kanyoning Türkiye
P. 53

ROUTE 66                                                        Metin GÜNER
















        Disney ve Pixar tarafından çekilen Arabalar filminde   zamanlara gelindiğinde ise Route 66 asfaltlanmış ve
        anlatıldığı gibi, eskiden küçük kasabalar ve Chicago’dan   batıya giden daha yolcu dostu bir yol haline gelmişti.
        başlayıp çayırlar ve çöllerin içinden geçerek Los   Into the Wild (Özgürlük Yolu) kitabı ve filminin ilham
        Angeles’a kadar uzanan, ABD’nin güneybatısını bir örgü   kaynağı Christopher McCandless, “Serbestliğin bizi her
        gibi ören bir yol vardı.                   zaman heyecanlandırdığı gerçeği inkar edilmemeli.
                                                   Beynimizde geçmişten, baskılardan, yasalardan ve
        Seyahat  eden  pek  çok  insan  için  Route  66,  batı   bezdirici sorumluluklardan kaçışı çağrıştıran bir şey.
        yönünde Kaliforniya’ya uzanan en iyi rotaydı; ki bu   Mutlak özgürlük. Ve yollar hep batıya çıkmıştır” diyor.
        rota, John Steinbeck’in  “Gazap Üzümleri”  eserinde
        Joad ailesinin 1930’lardaki Büyük Buhran’ın getirdiği   Yolculuk etmek; büyümeyi, kişinin kendini tanıması
        yoksulluktan kaçışlarında kullandıkları “Ana Yol” olarak   ve bu tanımanın getirdiği bilinmezlik öğesini –
        ölümsüzleşmişti.                           kiminle tanışacağınız, neler yaşayacağınız ve neler
                                                   göreceğinizin bilinmezliğini- sembolize eder. Bugünün
        ABD’de insanların gerçekten yaşadığı ve çalıştığı   öncülerini yola çıkaran şey de bu. Bu kişilerin çoğu,
        yerlerden geçen bugünkü eyaletler arası yolların   günümüzde bir zamanların batıya giden ana yolundan
        aksine Route 66, ABD’nin kalbine giderek, seyahatçileri   Kaliforniya denilen cennete seyahat etmek için ABD’ye
        neon ışıklı tabelalarla reklam yapan ucuz moteller,   geliyorlar.
        Yerli Amerikalıların pazarları ve garip isimli barlar ve
        restaurantların içinden geçiriyordu. Uzun yol yapan   Yolun kurucusu olan Cyrus Avery, 1926 yılında, ABD’nin
        seyahatçiler, yolculuğun bir parçası olarak yerel kültürü   doğu yakasında yaşayan ve batıya seyahat etmekte
        tanıyor, yerel kültürler de dış dünyayla böylelikle bir   olan insanların genelde giysi ve araç-gereç tedariklerini
        bağ kurabiliyordu.                         sağladığı St. Louis şehrine geldiklerinde izleyebilecekleri
                                                   en iyi yolun güneybatıdan giden ve Kansas, Oklahoma,
        Yolculuğu bir hedefe varmak için araç olarak değil   Teksas, Arizona,  New Mexico,  Nevada, Nevada
        de yolculuğun kendisini bir amaç olarak gören kişiler   eyaletlerinden sonra niyahet Kaliforniya’da son bulan
        arasında eski Route 66’e olan ilgi –ABD’nin dışında   yol olduğunu gördü.
        bile- zirve yaptı. Neyse ki eski yolun yaklaşık yüzde
        80’i hala ayakta; ve pek çok insan da yolcuları artık   Çok  geçmeden,  rota  üzerinde  kurulu  yerlerde  iş
        pek uğranmayan yerlerden götüren bu seyahatin   imkanları gelişti; yeni müşterilerin sürekli geliyor
        güzelliğini korumak için çalışıyor.        olmasından istifade eden ve bu kişileri kendi işyerlerine
                                                   çekmek için rekabete giren restaurantlar, benzin
        “Gerçek Amerika”yı, yani yöresel şiveleri, yerel yemekleri   istasyonları ve moteller kuruldu.
        ve herşeyin kendi halinde olmasından mutlu olan
        insanları arayanlar, istediklerini Route 66’da bulabilir.  Route 66, artık batıya giderken kullanılacak en verimli
                                                   yol değil, fakat bu yol hala geçmişte kalan ve yolculuğa
        Kuzey Amerika’nın bir ucundan diğer ucuna otomobille   çıkmanın keşfetmeye çıkmak demek olduğu, sadece bir
        yapılan ilk seyahat Kaliforniya’dan Vermont’a 63 gün   yere varmak için bir uğraş olmadığı bir dünyaya açılan
        sürdü. Daha fazla sayıda ABD’linin araba sahibi olabildiği   bir kapı olma özelliğini sürdürüyor.


                                                51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58